Din hälsosamma vision


av Sofia Nordén Maj 14, 2017

Visst är det svårt att börja med något nytt, jätte svårt. Jag tror att du måste ha en liten morot, något som drar dig åt det håll du vill komma. En vision! 

Min vision är att jag vill må bra och känna att jag bara äter sådant som min kropp blir glad av utan en massa skuldkänslor. Vägen dit är inte alltid så lätt och jag tror det viktigaste är att ta det i små steg och inte slå ner på sig själv eller stressa fram något. Om du har viljan och vet varför du gör det, tror jag du har kommit en bit på väg. 

Du måste själv sätta dina gränser och vad du tycker är OK, det är ingen annan som får göra. Om inte du väljer vad du tycker är bra mat så kommer du inte följa din vision. Om du inte väljer din takt för förändring kommer du inte följa din vision. Du kan inspireras av dieter men det är du som i slutändan vet vad din kropp mår bäst av. Du ska inte leva med en "diet" (det är någon annans vision) hela livet, du ska leva med din matvision hela livet och då är det viktigt att du sätter linjerna. 

Ta förändringarna i din takt, stressa inte och känns det för jobbigt ta ett steg tillbaka. Jag tyckte det var jätte svårt att tex blanda smoothies i början som smakade bra och då körde jag efter recept tills jag lärde mig konsistens och smaker. Samma recept en hel vecka för att slippa ha tusen ingredienser hemma. Funkade superbra! 

Här kommer tre tips som kan förenkla och inte ta för mycket uppmärksamhet från ditt vardagliga liv med jobb, skola, träning, kompishäng, familjeliv osv. 

1. Veckoplanering . Skriv vad ni ska äta för hela veckan (mån-tor) och handla allt på Söndagen. Finns det barn med i bilden gör enkla rätter till dem vissa dagar så du får äta din sallad eller kikärtsgryta som inte barnen tycker om så där jätte mycket. Överbliven mat blir matlådor till lunch.

Jag brukar köra en pastarätt/risrätt/potatis, en matigare sallad, en soppa och en dag rester. Jag ser alltid till att göra minst 1 ny rätt varje vecka bara för att det är kul att prova på något nytt. Har du någon grönsak kvar hemma som du inte vet vad du ska göra, skriv in namnet på grönsaken på Pinterest/Google och ordet recept så får du massa inspiration och recept på vad som går att göra på just den grönsaken som du aldrig tidigare tänkt på.  

2. Ha en back up plan om sötsuget kommer smygandes. Det kan vara energibollar, morot med hummus, äpple med nötsmör osv. Gör ett gäng hälsosamma snickers och förvara i frysen. 

3. Smoothies, gör 1 smoothie av samma recept hela veckan. Då slipper du ha en massa ingredienser hemma och du vet att det du köper blir uppätet. 

Heja dig!! 

En smoothie på kokosmjölk, annanas, frusen banan, avocado, lime och grönkål.

P.s Jag är inget proffs, men vill dela med mig av mina tankar och råd som funkat för mig 💚

 

 

 

 

 

 




Sofia Nordén
Sofia Nordén

Författare



Lämna en kommentar


Fler artiklar Naturalfoodandsweets - Sofia Nordén

Honungsslungade rödbetor med fetaost och salvia
Honungsslungade rödbetor med fetaost och salvia

av Sofia Nordén Oktober 25, 2017

Läs Mer

Veganska, glutenfria och naturligt sötade chokladkakor
Veganska, glutenfria och naturligt sötade chokladkakor

av Sofia Nordén September 20, 2017

Läs Mer

Sommarledig
Sommarledig

av Sofia Nordén Augusti 29, 2017

Läs Mer