Undvik D-vitaminbrist genom bra kost och extra D-vitamin

av Team Ecoliving September 16, 2018 1 Kommentera

D-vitamin är ett viktigt vitamin för kroppen och även ett prohormon eftersom kroppen själv kan producera D-vitamin. Under vistelse i solen när huden utsätts för ultraviolett ljus bildas D-vitamin i kroppens hud och lagras i kroppens fettceller. Kroppen kan även tillgodogöra sig D-vitamin genom kosten som exempelvis genom mjölk, ägg och fet fisk som lax. Utmaningen är att vi inte får i oss tillräckligt med D-vitamin genom vår dagliga kost och inte desto mindre när vi inte utsätts för solljus dagligen året om.

"Olika typer av D-vitamin? D2 och D3?"

Det stämmer, det finns två varianter av D-vitamin: D2-vitamin och D3-vitamin. Båda fyller sin viktiga funktion. Forskning visar att D3 vitamin är betydligt bättre för människor och djur då det absorberas och omvandlas bättre och är 300 % mer effektivt än D2. Vi rekommenderar därför att välja kosttillskott av vitamin D3.
 

  • D2-vitamin (ergocalciferol): finns i växtbaserad kost som vissa svampar.
  • D3-vitamin (cholecalciferol): animaliska källor (fet fisk, fiskleverolja och ägg).

 

Källor till D-vitamin

  • Solljus (ultraviolett ljus)
  • Kost (mejeriprodukter, ägg, fet fisk och vissa svampar som kantareller, maitake och champinjoner).   
  • Kosttillskott av D-vitamin 

Som vegan är det en större utmaning eftersom man inte äter mejerirprodukter och fisk. Däremot är vissa svamper en bra kostkälla till vitamin D2. 

 

"Varför är D-vitamin viktigt för vår hälsa?"

D-vitamin är väldigt betydelsefullt för ett friskt skelett, ett fungerande immunsystem och hälsosam muskelfunktion samt allmänt välmående. D-vitamin behövs för att kroppen ska kunna ta upp kalcium. 

 

"Hur länge lagras D-vitamin i kroppens fettvävnad?"

Forskning visar att den dagliga dosen av D-vitamin som produceras vid solljus eller som intas genom kosten lagras i kroppen i ca 2 månader. Det är en av förklaringarna till att en stor del av befolkningen har brist på D-vitamin då man inte utsätts för tillräckligt solljus dagligen året om. Dessutom, räcker det inte att kroppen lagrar D-vitamin utan den behöver omvandlas till dess aktiva form med hjälp av enzymer till calcitrol för att kunna ha en biologisk inverkan. 

 

"Överviktiga har svårare att omvandla D-vitamin"

I en studie gjord av Dr. Wamberg som är publicerad i "International Journal of Obesity" finns resultat som antyder att vid övervikt har kroppen sämre funktion av dess enzymer att omvandla D-vitamin som lagras i fettvävnad. Kroppens är fett är viktigt för att lagra D-vitamin, samtidigt som för mycket fett  bidrar till sämre funktion av enzymers omvandling av D-vitamin. Resultatet i studien belyser varför överviktiga ofta visar på symptom på D-vitaminbrist. 


"Symptom på D-vitaminbrist? Hur påverkar det min hälsa?"

Brist på D-vitamin är ett stort problem världen över. Synnerligen i norra Europa och länder i Norden. I USA som jämförelse har ca 42 % av befolkningen brist på vitamin D och procentsatsen är högre bland den afroamerikanska och spanska befolkningen. Det många inte vet är att mörkhyade och äldre behöver betydligt mer solljus för att producera D-vitamin. Det är mest förekommande med D-vitaminbrist hos barn, yngre kvinnor, veganer, äldre och mörkhyade. 

Symptomen på D-vitaminbrist hos barn och yngre kan vara försenad kroppsväxt och vissa skelettdeformationer (rakit) även kallat engelska sjukan. Se bilden nedan:

rakit

Bildkälla: https://zovon.com/health-conditions/rickets/

 

Hos vuxna är symptomen på D-vitaminbrist:

  • Muskelförsvagning
  • Ökad risk för benskörhet
  • Ökad risk för benfrakturer
  • Trötthet
  • Nedstämdhet
  • Forskning visar vissa samband på D-vitaminbrist med vissa cancerformer, typ 1 diabetes, multipel skleros, högt blodtryck och problem med sköldkörteln. Läs mer.

 

Tips och råd för din hälsa och välmående

Som alltid kommer man långt med suny förnuft och genom att vara påläst. Först och främst försök att få i dig D-vitamin (D2 och D3) genom solljus genom att vistas i solen på ett säkert sätt. Det andra är att genom en allsidig kost få i dig både D2-vitamin och D3-vitamin genom att äta mejeriprodukter, ägg, fet fisk som lax. För dig som är vegan tänk på att äta vissa svampar som kantareller, champinjoner och maitake och välja växtbaserade produkter som är berikade med D-vitamin.

Som kosttillskott rekommenderar vi att att välja D3-vitamin för dig som som är flexitarian och äter allsidig kost.

Vitamin D3 från Royal Green

 

För dig som är vegan rekommenderar vi dig en vegansk D3-vitamin från Helhetshälsa

 

Vegansk D3-vitamin från Helhetshälsa

 




Team Ecoliving
Team Ecoliving

Författare



1 Svar

Calle Johansson
Calle Johansson

September 16, 2018

Hade ingen om aning om skillnaden mellan D2 och D3 vitamin. Trodde allt var samma tidigare. Tack för denna information!

Lämna en kommentar