Hur farligt är det med arsenik i ris? Minskar det med rätt kokning?

av Team Ecoliving Augusti 05, 2019 1 Kommentera

Under de senaste 2-3 åren har problematiken med arsenik uppmärksammats i europeiska och svenska medier. Egentligen är det inget nytt fenomen utan redan på 70- och 80-talet talade forskare om höga halter av arsenik. Under 90-talet kom signifikant forskning som påtalade detta problem.

Är det farligt att äta ris?

Det har konstaterats att ris innehåller förhöjda halter av arsenik. Glöm inte att arsenik är ett grundämne som finns i jord och berg även i Sverige! Maten vi äter innehåller olika grundämnen och arsenik kan finnas i fisk, kött, svamp eller tex vin och andra födoämnen. Däremot, finns det förhöjda värden av arsenik i ris. Riset tar upp arsenik från jorden och bevattningsvattnet. Arseniknivåerna varierar mellan länder och odlingsplatsen. Livsmedelsverket rekommenderar att äta mindre risk och varierad kost. Utsätts kroppen för överdoser av arsenik under längre tid ökar riskerna för cancerogena sjukdomar. Därför är det bra att minska konsumptionen av ris. Det är som sagt farligt om man äter ris varje dag och flera gånger om dagen under längre perioder. Barn under 6 år rekommenderas att inte äta riskakor och inta risdrycker. Samma sak gäller gravida kvinnor.

Är risk farligt att äta? Livsmedelsverket

Är det skillnad på italienskt ris?

Dock, finns idag inga tydliga studier som tyder på att risk från Italien eller Kalifornien inte innehåller förhöjda halter av arsenik. Istället, tyder det på att ris absorberar arsenik från jorden och grundvatten oavsett om det odlas i Indien, Pakistan, Kalifornien eller Italien. Däremot, finns det nivåerskillnader av arsenik mellan olika odlingar och länder. Dock, kan ingen tydlig analys dras idag. 




Kan man minska arsenikhalten i ris?

Det kan man! Faktiskt upp till 50-80 %. När vi talar om problemen behöver vi även tala om lösningar och förbättringar! Ifall man blötlägger risk i 24-48 timmar och sköljer och sedermera kokar riset i rikligt med vatten och sköljer av vattnet kan man minska arsenikhalten med 50-80 %. 

Vi rekommenderar att alltid blötlägga riset och sedan koka riset i en kastrull med mycket vatten och sedan slå ut riset i ett durkslag för att sedan påbörja kokningen igen! 

 

Ska man välja ekologiskt risk?

Det är faktiskt ingen större skillnad när det kommer till arsenik om du väljer ekologiskt ris eller konventionellt ris. Däremot, självfallet när det kommer till andra kemikalier eller konserveringsmedel. Det som är intressant är att fullkornsris eller brunris innehåller mer arsenik eftersom det är framförallt i skalet som det lagras.


Ersätt ris med quinoa!

Det är svårt att helt utesluta ris helt från all mat. Däremot, kan man minska riskonsumptionen genom att undvika riskakor, rispudding, risdryck och att äta ris alldeles för ofta. Ersätt gärna ris med bulgur, cous-cous eller quinoa. Quinoa är ett utmärkt val då det även innehåller protein och kan enkelt ersätta ris i asiatiska rätter, paella eller risgrytor. 

Ekologisk quinoa

 

 




Team Ecoliving
Team Ecoliving

Författare



1 Svar

Kattis
Kattis

Augusti 27, 2019

Jag som äter så mycket risifrutti.Kanske borde koka riset själv eller göra egen quinoafrutti. Skrämmande att inte mer information ges om arsenik i riset. Tack för upplysningen. Ska genast börja koka riset på det sättet ni rekommenderar.

Lämna en kommentar