Prioritera din hälsa som nyårslöfte 2019?

av Team Ecoliving Januari 01, 2019 1 Kommentera

Vi har nu påbörjat ett helt nytt år 2019! Början av ett nytt år har ett stort symboliskt värde då vi lämnar det gamla och börjar det nya. Vi kan lämna alla jobbiga och tråkiga saker bakom oss och blicka framåt mot nya drömmar och nytt hopp. Det handlar om hopp och möjligheter eftersom allt är möjligt om vi bara vill!


Hälsoinspiration Kom i form 2019


"Var snäll mot dig själv och förlåt dig själv, det handlar om att ta några steg framåt och ibland ett steg bakåt"


Vad är hemligheten med nyårslöften? Fler psykologer och mentala coacher som ägnar sig åt mindfullness menar att det viktigaste är att reflektera över det gågna året och dra lärdomar. Inom idrotten ser vi hur idrottsmän planerar sina kortsiktiga och långsiktiga mål och möter både framgång och motgång. Detta kan vi lära oss av! Det finns ingen rak sträcka utan det handlar om några steg framåt och något steg bakom och sedan fortsätta framåt. Det viktiga är att reflektera och analysera sin förmåga, hälsa och kropp. Vid tillfällen då man inte är tillfreds med sig själv eller saker man gjort är det viktigt att förlåta sig själv och finna harmoni och acceptans.

Vad handlar hälsa om?

Vi pratar idag om hälsa och flänger med ordet lite slarvigt både här och där. I TV pratar alla om hälsa och i sociala medier pratas det mycket om hälsa. Men vad handlar hälsa om egentligen, är det bara att vara vältränad och visa upp sig på Instagram? Vi tror att hälsa är väldigt individuellt och det handlar om att må bra med sig själv och sin omgivning. Hälsa består av flera olika element:

Hälsa och välmående

  • Mental hälsa, att vi mår bra och är i balans. Den psykologiska aspekten är väldigt viktig. Mår vi inte mentalt bra kan vi inte glädjas, hitta inspiration och motivation. För att uppnå en bra mental hälsa är det viktigt att sätta rätt förväntningar på sig själv. Alldeles för många har för stor press på sig själva och tittar på andra istället för att utgå från sig själv. Stress är idag ett stort problem som påverkar oss negativt mentalt, emotionellt och fysiskt. 

  • Emotionell hälsa kärlek till dig själv och andra. Kärlek är grunden till vårt välmående. Kan vi inte älska oss själva kan vi inte heller älska andra. Emotionell balans är oerhört viktigt för vårt välmående. Det gäller att fokusera och investera i sig själv. Gör dig själv glad och tillfreds. Då kan vi sprida vår glädje till andra och ha lyckosamma relation med familj och vänner. De sociala emotionella relationerna påverkar oss emotionellt och mentalt. Därför är det jätteviktigt att vi har bra människor runtomkring oss som sprider positiv energi och karma. 

  • Mathälsa påverkar dig emotionellt och kroppsligt. Självklart påverkat vår mat oss emotionellt och fysiskt. Maten är bränslet i kroppen, ger vi kroppen regelbundet och bra bränsle med näringsrik mat med kolhydrater, protein och vitaminer & mineraler så kommer kroppen fungera bättre. Maten har dock flera andra viktiga betydelsefulla egenskaper. Maten är en del av vår vardag och kultur då vi samlas socialt till maten antingen till frukostbordet med familjen eller med vänner när vi går ut och äter. Så det har även stor betydelse med vem vi väljer att äta maten med! Kan vi glädjas med vänner och bekanta när vi tillagar matar och sedan äter maten utsöndras glädjehormoner då vi är emotionellt glada. Hur vi tillagar maten och vi ser på matlagning är också viktigt. Är det ett nödvändigt ont att laga mat eller tycker vi det är roligt att laga? En färgglad och smakrik mat ger oss matglädje och njutning. Självklart, ska vi kunna njuta av vår mat med både ögat och smak. 

  • Fysisk hälsa en välmående kropp. Vår kropp är vårt redskap för våra sinnen och hjälper oss utföra våra handlingar. Genom att vårda vår kropp genom att regelbundet träna och ta hand om kroppen ökar vårt fysiska välbefinnande. Här är det väldigt viktigt att utgå från sig själv och sätta upp realistiska rutiner och mål. Alla behöver inte träna på gym och ha supersnygga kroppar. Det handlar om att må fysisk bra och ta hand om kroppen för att undvika smärtor eller skador. Försök att hitta din träningsform. Det kan vara promenader eller vardagsmotion när du går ut med hunden eller går och handlar istället för att ta bilen. Vi uppmanar till att även utsätta kroppen för fysisk träning genom en träningsform som passar dig. Om det är att gå på gym, simma eller gå på gruppträning för yoga eller fitness är inte det viktiga. Utan det viktiga är att röra på sig fysisk och träna kroppen. Träningen som sådan ska inte ge dig ångest, stress eller press utan det ska vara en ventil i i vardagen att frigöra stress och låta dig återhämta dig.

    Running


Vi vill passa på att önska er alla ett Gott Nytt År 2019 och önskar er lycka till med era nyårslöften. Förhoppningsvis, har våra tankar kring hälsa och de viktiga beståndsdelarna av hälsa med: mental hälsa, emotionell hälsa, mathälsa och fysisk hälsa givit er lite tankar till reflektioner för det nya året!




Team Ecoliving
Team Ecoliving

Författare



1 Svar

Filip Karlsson
Filip Karlsson

Januari 06, 2019

Gott Nytt År!

Lämna en kommentar