Intervju med Caroline Nilsson @strong.vegetarian

av Team Ecoliving February 01, 2020 1 Kommentera

@strong.vegetarian är en Instagramprofil som brinner för styrketräning, hälsa och vegetarisk kost. Caroline Nilsson är en ung, glad och stark tjej som snart ska bli mamma som vill inspirera sin omgivning och delar med sig av sin vardag på sitt instagramkonto. Caroline är även ambassadör för Ecoliving och vi har haft nöjet att träffa henne för en intervju.

"För ens egen hälsa och för vårt klimat men även för djurlivet så tycker jag man kan anstränga sig lite. Vi har bara ett liv, var rädd om det du har."

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av Caroline 🇸🇪 (@strong.vegetarian_)

 

På Instagram är du känd som strong.vegetarian_ där följare får en inblick i din vardag med träning och vegetarisk kost. Kan du berätta lite om vem är Caroline? 

Jag är en 29-årig tränings- och matintresserad tjej från Malmö. I grunden är jag utbildad kock på hotell & restauranglinjen i Lund. Men snabbt insåg jag att det inte var något jag ville jobba med. Jag har testat på bartenderyrket, barista, barnskötare och jobbat inom hemtjänsten men det jag tycker om allra mest är att stå på scen och skådespela. Jag har spelat en del revy men även testat på barnteater. När jag fick reda på att jag var gravid stod egentligen andra planer framför mig. Jag skulle spela med i Arlövsrevyn 2020 men fick istället hoppa av då bebisen är beräknad i mitten av deras spelperiod. 

 

"Jag funderade på om man kunde ”läka” sin kropp genom maten? Mat och träning har i flera år varit ett stort intresse. Jag sökte en del på youtube om pcos och gled då in på veganmat."




Kan du berätta om din historia hur du blev vegan och vad som sedan fick dig att bli vegetarian?

Huvudsyftet till varför jag blev vegan var en hälsofråga. För några år sedan fick jag reda på att jag har pcos och kände mig väldigt ledsen och orolig över att det kanske skulle bli ett problem att skaffa barn. Jag googlade mycket och läste vad man kunde göra för att få hjälp med graviditeten när man har pcos. Då det inte var ett aktuellt ämne, så kände jag inte att det var jätteakut att hitta en lösning heller.

Red. anmärkning: (PCOS betyder Polycystiskt ovariesyndrom och är en av de vanligaste förekommande hormonella rubbningar som kan medföra svårigheter att bli gravid.)

Men jag funderade på om man kunde ”läka” sin kropp genom maten? Mat och träning har i flera år varit ett stort intresse. Jag sökte en del på youtube om pcos och gled då in på veganmat. Där fanns inga strikta linjer på hur mycket man skulle äta, det var ingen diet utan en livsstil som verkade hållbar, hälsosam och kanske skulle passa mig. Jag började så smått med att ta bort kött och fisk. Sen ägg och mejeriprodukter. Jag ersatte det med baljväxter, tofu, veganproteinpulver och havremjölk. (Ikaffe är ett måste till kaffet). Då jag är inriktad på styrketräning och ville bli starkare så var ju proteinet fortfarande väldigt viktigt. Jag blev stadigt starkare, slog personliga rekord och det mådde bra i kropp och knopp.

I Juli 2018 startade jag mitt instagramkonto, men vegankosten hade jag börjat med redan i mars. Kontot startade jag för att jag ville inspirera folk till att laga mer vegankost för att dom också skulle uppleva de positiva effekterna jag fått av kosten. Jag var vegan fram till ca 3:e månaden av graviditeten, sen började jag äta vegetariskt när sötsuget slog in. Det var choklad och vanligt lösviktsgodis. Jag fick också ostcravings så in i bomben. Så rent krast var det av ren lathet som jag slutade med vegankosten. Det är mycket möjligt att jag går tillbaka till vegankosten efter graviditeten. 

 

 

Upplever du ditt praktiska liv som svårt som vegetarian att laga mat eller att hitta vegetarisk kost när du äter ute?

 Man lär sig snabbt vilka uteställen som har vegan och vegetariska alternativ. Finns det inte på menyn så tycker jag ändå att man ska fråga om dom kan tillaga något som passar dig. Eftersom vegankosten exploderade 2018 så finns det så många substitut i affären så man kan laga vad som helst tycker jag. Det finns många facebook och instagramgrupper också som tipsar om ställen man kan äta på där man bor. 


Vi ser att du tränar mycket och att du även kör en hel del styrketräning med tunga lyft, det är riktigt häftigt! Hur ofta tränar och hur tungt lyfter du? 

Träningen är lite som en drog för mig, den får mig att må väldigt bra. Tidigare fokuserade jag mycket på siffran på vågen medans jag idag istället fokuserar på siffran på vikterna. När jag ser att det går framåt i min träning så blir jag mer sporrad till att vilja lyfta tyngre. Beroende på vilket jobb jag har haft så har jag tränat mellan 3-5 pass i veckan. Personbästa i marklyft - 105 kg, bänkpress - 55 kg och benböj 100 kg.

 

Visa det här inlägget på Instagram

Yesterdays workout 90 vs 100 kg deadlift. 75 kg squats. Viljestyrka deluxe 🙏 Fan vad nöjd man känner sig när man ser till att göra de sakerna man planerat in trots att man verkligen inte känner för det. Igår tog det emot en aning att dra till gymmet efter jobb men passet blev ju toppenbra. Sen däckade jag i soffan vid 21 men vad gör det 😛 Jag har hittat en ny podcast som jag måste tipsa om för er som är träningsintresserade. Jag har lyssnat en del på #pumpochmagnesium med @mathiaszachau och han ger jättemycket tips och motivation inom träning. Att omge sig med folk som inspirerar och motiverar en till att bli bättre är viktigt för mig. Man blir som man umgås säger dom ju. 🤓 Vad gör dig motiverad till att arbeta mot dina mål? . . . . . . #deadlift #marklyft #benböj #squats #motivation #malmögym #malmö #vegan #podcast #styrkelabbet #eatclean #lyftarfejs #gym #tränahårtätbradöändå #kvinnodagen #girlpower #hälsa #veganinspo #carpediem #booty #blonde #fitforlife #strongwoman #ginger

Ett inlägg delat av Caroline 🇸🇪 (@strong.vegetarian_)

 

 

Det är många som kanske funderar på att bli vegetarianer eller veganer men kanske inte vågar ta steget fullt ut. Hur ser du på att de istället väljer att minska på kött och animaliska matprodukter och äter mer grönsaker. Tycker du det är en tillräckligt hälosam förändring i livet som kan påverka välmående och vårt klimat?

Sluta fundera och börja agera, säger jag. Ge det en månad, du har inget att förlora, fördelarna är många och du kan ta hjälp av recept som ligger ute på internet. En stor inspiratör med fantastiska recept är @javligtgott. Jag anser att det är upp till var och en att välja hur dom vill äta, jag dömmer ingen. Men för ens egen hälsa och för vårt klimat men även för djurlivet så tycker jag man kan anstränga sig lite. Vi har bara ett liv, var rädd om det du har. 



 
Caroline det är ju många som beundrar din fysik och träning. Vad har du för råd till andra tjejer/killar som idag inte tränar eller lyfter vikter och kanske är lite rädda för styrketräning. Vilka tips skulle du vilja ge de som vill börja träna?

Första steget är väl att börja med något, oavsett vad det är för fysisk aktivitet. Det är kanske är en promenad 3 gånger i veckan, yoga eller att komma så pass långt att ta sig till gymmet, bara det kan vara en utmaning. Mitt bästa tips om du är intresserad av styrketräning är att skaffa en personlig tränare som har mycket erfarenhet av sitt yrke. Av egen erfarenhet så finns det många amatörer så gör er research. Jag är så glad att jag investerade pengar i min egen hälsa, det har varit värt varenda krona. Jag fick lära mig tekniken i baslyften för att sen på egen hand kunna använda mig av dessa och träna min kropp starkare.

 

Du är ju gravid idag, vilken månad är du i? Har du tränat under din graviditet och ifall så hur känner du att det har funkat att träna som gravid?

Jag är nu i 9:e månaden och så fort jag fick reda på att jag var gravid så minskade jag på vikterna. Jag försökte träna lika ofta men med lägre vikter. Några månader in på graviditeten blev jag väldigt trött och var glad om jag kunde träna 2 gånger i veckan. Jag pratade även med min pt och frågade om vilka övningar jag kunde fortsätta med. Det är viktigt att hålla koll på, så man inte gör något dumt som kan skada dig eller barnet.

 

En fråga som många nog har - En träningstjej som du som är så nog med kost och träning, äter du godis, bakelser och unnar dig lite sötsaker ibland?

Ja gud ja! Som sagt, att äta så här är för mig ingen diet utan en livsstil. Och eftersom jag älskar god mat men också sötsaker så vore det ju trist om jag inte skulle få njuta av det ibland också. Men ibland gör jag nyttigare varianter på sötsaker så som peanutbutter och dadlar, bananskivor doppade i choklad eller nicecream med kakao.

 

 

 

Som en avslutande fråga, vi är ju inne i ett nytt år 2020 och ett helt nytt decennium. Vad har du för mål livet och vilka är dina drömmar?

Först och främst ska jag bli mamma och njuta av tiden med familjen. Sen hoppas jag kunna komma igång med träningen igen och jag skulle vilja delta i Toughest 2021, det hade varit en väldigt kul utmaning tror jag. Jag vill också jobba vidare med mitt instagramkonto och utveckla den vidare, jag har lite spännande tankar som ni kommer få ta del av i framtiden. 

Visa det här inlägget på Instagram

Dinner is served 🌶 Krämig Oumphgryta med pasta gjort på gröna ärtor från @ecolivingse Proteininnehållet är 23,5 per 100g 💪👌👌👌 Oumph ligger på ca 16 g protein per 100 g Det var första gången jag tillagade oumph, och herreJesus vad gott!! 🤤 För er som är kritiska mot veganskt köttsubstitut bör testa Oumph! @eat_oumph Nästa gång ska jag testa någon smaksatt variant 😀 . . Om du har testat, hur tillagar du din Oumph? Ge mig gärna tips och förslag på maträtter 😍😁 . . #oumph #veganfood #pasta #veganpasta #italian #alaeco #ecolivingse #ecoliving #substitute #orange #fakemeat #veganskmiddag #middag #vegan #veganmalmö #osminkad #red #blond #malmö

Ett inlägg delat av Caroline 🇸🇪 (@strong.vegetarian_)

 

 
Stort tack Caroline för denna intervju! Det har varit grymt kul att få lära känna dig bättre och höra om dina tankar kring hälsa, mat och träning. Våra kunder, läsare och fans kommer verkligen uppskatta att få en inblick i ditt liv och framförallt för att du släppt in oss bakom kulisserna där du även delat dina utmaningar och privata tankar. Många tjejer och kvinnor med PCO kommer säkerligen uppskattat att du delat med dig av din erfarenhet men även hur du övergått till vegetarisk och vegansk kost. Vi önskar dig ett stort lycka till i året och framförallt att du ska få en fantastisk tid med din bebis som snart kommer!




Team Ecoliving
Team Ecoliving

Författare



1 Svar

Alicja Domelid
Alicja Domelid

February 02, 2020

Riktigt kul att få intervjua dig Caroline!

Lämna en kommentar